20 augusti 2012

"Det är ju bara invandrare som får hjälp"

Mina måndagar börjar med telefontid. En tid som ibland är skrämmande för att jag aldrig vet vad som ska hända, men för det mesta är det bara spännande för att jag inte vet vad som ska hända. Nästan alla samtal är trevliga och en del är till och med så trevliga att de lämnar mig med ett leende resten av dagen.

Idag hade jag ett samtal från en mamma. Hon var redan från början upprörd, jag lyckades så småningom få så mycket sammanhang att jag förstod att hennes son hade fått avslag på ansökan om försörjningsstöd, jag lyckades också lista ut att jag inte var handläggare i ärendet.

Jag berättade lugnt för henne att jag och mina kollegor har sekretess och att vi inte kan berätta något om enskilda ärenden, samt gav henne tipset att om sonen fått ett avslagsbeslut bör det stå vilka grunder beslutet är fattat på och att de skulle kunna titta på beslutet tillsammans och om de sedan fortfarande tyckte att det var felaktigt kunde de överklaga beslutet.

Kvinnan var faktiskt ganska nöjd med informationen och jag trodde att samtalet var på väg att ta slut, men då kom det: "Det är ju bara så himla tråkigt att våra svenska ungdomar inte kan få någon hjälp av samhället när de för en gångs skull behöver det. Det är bara invandrare som får hjälp nuförtiden."

De kommentarerna är bland det värsta jag vet. För det första vet jag att det inte är sant, jag har både infödda och utfödda svenskar på min tjänst. Jag vet också att det är samma lagstiftning som gäller för alla oavsett ursprung. Och personligen så brukar jag inte ens reflektera över vilket ursprung mina sökande har i annat fall än för att undersöka om vi behöver tolk vid besöket. Mina sökande är inte sitt ursprung, de är personer, människor som jag har träffat och som berättat sina historier för mig. Människor som har drömmar och mål.

Det som också är intressant är att jag lika ofta som jag hör ovanstående kommentar också hör kommentaren: "Jag får inga pengar bara för att jag är invandrare, du är rasist".

Jag menar inte att socialtjänsten är immun mot diskriminering. Det kan säkert förekomma och i de fall det gör det är det allvarligt och ska anmälas direkt. Men jag är så himla trött på att avslagsbeslut följs av anklagelser att vara oriktiga på sådana grunder, att vi systematiskt skulle gynna invandrade svenskar eller infödda svenskar är orimligt, det finns mig veterligen ingen grund till beslut som handlar om det.

Detta sa jag inte till kvinnan i telefonen, utan bara ett lite lamt "så är det inte". Sparade det till er i stället!