26 september 2012

Försäkringskassan är inte så dumma i alla fall!

Idag var jag på studiebesök på Försäkringskassan tillsammans med några av mina kollegor. Vi fick chansen att ställa frågor kring allt möjligt som vi ville ha svar på. Så nu vet jag ännu mer om sjukersättning, aktivitetsersättning och sjukpenning.

Jag faller lätt in i det jag upplever som det allmänt rådande känsloläget kring Försäkringskassan (Attans skitmyndighet, som bara avslår och avslår och avslår och inte ser människor och bara är dumma), trots att jag rent intellektuellt kan räkna ut att de, precis som vi jobbar utifrån en lagstiftning med riktlinjer och regler, som de måste följa och att de flesta som söker faktiskt får det som de söker. Idag har jag fått en helt ändrad bild av Försäkringskassan. Vi träffade två personer som var djupt engagerade i sitt arbete, som verkligen ville göra ett gott arbete utifrån de förutsättningar de har. Man måste bara beundra en man som inleder varje svar på våra frågor med ett stort leende och meningen "Det här är så himla intressant..."

Nu tänkte jag inte att detta skulle bli ett inlägg som bara är en hyllning till Försäkringskassan även om de säkert både behöver och förtjänar en och annan hyllning, utan jag vill poängtera vikten av samarbete och kontakt mellan myndigheterna. För att vi ska kunna ge våra sökande en så bra service som möjligt behöver vi se till att införskaffa kunskaper om varandras verksamheter. Så klart kan vi inte kunna alla detaljer om de andras arbete, men ändå veta lite grann, så mycket att vi kan hänvisa rätt. Så mycket att vi vet att det som står i tidningarna inte alltid är sant och att väldigt många får väldigt mycket hjälp.

Om jag undviker att känna att Försäkringskassan/Arbetsförmedlingen/sjukvården/Komvux eller vad det nu kan vara, är skit, då kan jag lättare också motivera mina sökande till att våga ta kontakten, eller till och med hjälpa dem i kontakten. Därför är mitt löfte till mig själv och alla andra att jag från och med nu ska tänka snälla tankar om Försäkringskassan och förmedla detta till dem jag möter i mitt arbete!