9 maj 2012

Nationell mötesplats om försörjningsstöd

De två senaste dagarna har det varit nationell konferens om försörjningsstöd i Kalmar. Konferensen ordnas av Fokus Kalmar, som arbetar med forskning och kunskapsutveckling i socialtjänsten.

Vi var på plats i Kalmar och har fått många nya och gamla tankar och ideér som säkert kommer att visa sig på bloggen inom kort, nu kommer jag dock fokusera mer på mina övergripande intryck från konferensen.

Första dagen bestod av storföreläsningar av forskare, Socialstyrelsen och andra stora namn. Andra dagen var det mindre seminarier, där vi fick lära oss hur andra kommuner arbetar med försörjningsstöd. Det är ett suveränt upplägg. Det är precis så jag vill ha det, jag vill veta vad det senaste är i forskning kring fattigdom och försörjningsstöd, men jag vill också veta hur andra gör och vad som fungerar i andra kommuner.

Det jag saknade lite under dessa dagar var mer handfast forskning kring försörjningsstödet, de forskare som var på plats pratade om historia, makt och nätverkande. I och för sig intressanta ämnen, men jag hade gärna sett lite mer om vad de senaste rönen är. Jag önskar överlag mer forskning om försörjningsstöd, för att jag ska kunna luta mig mot metoder som fungerar och kunna göra ett så bra arbete som möjligt för mina sökande.

Men som sagt, vi kommer återkomma med mer fördjupande inlägg om detta inom kort. Håll ut!


Läs mer om Fokus Kalmar här.