3 mars 2012

Robin Hood

När jag började jobba med försörjningsstöd och folk frågade vad jag gjorde på jobbet sa jag att jag gör ungefär samma sak som Robin Hood; tar från de rika och ger till de fattiga. Jag tycker fortfarande att det är en ganska bra liknelse, även om världen inte riktigt är så enkel. Den största skillnaden är kanske att jag inte är laglös utan jobbar i enlighet med lagen. Jag är på samma sida som sheriffen i Nottingham kan man säga... Då låter det plötsligt inte så bra längre. Han håvar ju bara in skattepengar.

Det fina med svensk socialtjänstlag är dock att socialsekreteraren företräder medborgarens rättigheter snarare än sheriffens. Så mitt uppdrag är inte att spara på pengarna utan att tillgodose medborgarnas ekonomiska behov, enligt lag och regelverk så klart.

Robin Hood har varit min favorithjälte sedan jag var liten. Tänk att jag nu som vuxen, gör samma sak som han gör. Snacka om att leva ut sina drömmar!