20 mars 2012

Kommunanställd

Jag är anställd i en politisk organisation. Det har sina bra sidor och sina lite mer utmanande drag. Det är speciellt att jobba i en organisation som till största delen bara kostar pengar, då tänker jag inte bara på själva försörjningsstödet, utan även på personalkostnader och material och it-kostnader och allt annat som kostar pengar på en arbetsplats, det är samma sak om man jobbar inom förskola eller sjukvård eller skola eller äldreomsorg. Då jobbar man i en politisk organisation som kostar mer än den inbringar.

Jag tänker inte diskutera själva försörjningsstödet i det här inlägget, det är en stor utgiftspost i kommunen, men när jag handlägger mina sökandes ärenden tänker jag aldrig på kostnaden utifrån att jag måste spara till kommunen, utan utgår alltid från lagstiftning och riktlinjer samt vilka behov som den enskilde har.

Men att jobba i kommunal verksamhet innebär att det kan komma oväntade sparbeting från ett kommunfullmäktigesammanträde till ett annat. Det gör att vissa verksamheter som vi samarbetar med kan läggas ner och att man som anställd behöver tänka om kring hur vi ska hjälpa våra sökande. På gott och ont.

Det innebär också att det är svårt som enskild arbetstagare att förhandla sin lön eftersom arbetsgivaren är så mycket större än man själv är. Där finns så klart facket till hjälp, men ibland undrar jag om de har så mycket att säga till om.

Det innebär också att det inte finns incitament till att prata om effektivitet på samma sätt som i vinstdrivande företag. Vi kostar ju lika mycket oavsett hur effektiva vi är. Jag skulle i och för sig inte vilja tidrapportera varje minut av min arbetstid, men ibland funderar jag på om det inte skulle finnas mer effektiva sätt att använda min tid.

Det finns många fler exempel på varför det är speciellt att arbeta i kommunal verksamhet, en del är utmanande, men det är också en stor ära att få vara en av dem som får företräda samhället och som får möjligheten att hjälpa dem som behöver hjälp. Att få vara en av dem som jobbar med att omfördela resurserna i samhället så att det blir aningen mer rättvist.