3 augusti 2013

Unga ska inte behöva försörja sina föräldrar


Det har varit ett långt uppehåll i skrivandet. Även den mest hängivne kan ibland behöva ta en paus från jobbtänkandet för att göra annat. Glädjande nog för er trogna läsare känner jag nu att inspirationen återkommer och jag tror mig vara redo att väcka bloggandet till liv igen. 

Idag ska enligt kvällspressen bli årets hetaste dag. Värmekänslig som jag är kräver den redan av mig att jag minimerar all fysisk ansträngning för att stå ut. Vad kan då vara lämpligare än att slå mig till ro och fundera på vilka nya aspekter av försörjningsstöd som kan vara intressant att ta upp här.

Kommer genast på att vi från den 1 juli i år har fått tre stora förändringar avseende försörjningsstöd i socialtjänstlagen. Här kommer en kort presentation och reflektion kring en av dessa. 

Den handlar om att unga ska få tjäna mer pengar genom arbete utan att pengarna ska räknas med i familjens inkomster när rätten till bistånd beräknas. Unga kan nu tjäna ett helt basbelopp (44 500 kr för 2013) per år utan att det ska påverka rätten till bistånd. Förändringar återfinns i 4 kap. 1 a § SoL. 

Det tycker jag är bra! Jag anser att barn och unga aldrig ska behöva känna pressen att de måste försörja sina föräldrar. Unga individer ska istället motiveras att ge sig ut i arbetslivet och känna att det påverkar deras egen livskvalitet till det bättre. Ur ett samhällsperspektiv är det viktigt att vi i vuxenvärlden på alla sätt vi kan stimulerar unga till att snabbt etablera sig på arbetsmarknaden, om det så är via studier, via arbete eller kanske båda i kombination. 

Att även de som växer upp i familjer på gränsen till existensminimum nu i högre grad bereds möjlighet att själva påverka sin ekonomiska situation är bra för både individerna och för samhället. Därmed har vi fått en bra lagändring!