3 augusti 2013

Vuxna får erbjudas arbetsmarknadsåtgärder av kommunen

Jag går direkt på ändring nummer två i socialtjänstlagen gällande från den 1 juli.

Den följer samma "arbetslinje" som ungdomarnas rätt att tjäna mer pengar. Socialtjänsten ges möjlighet att även för de sökande som är över 25 år erbjuda praktik eller kompetenshöjande verksamhet när Arbetsförmedlingen inte kan erbjuda några åtgärder. Hittills har bestämmelsen bara gällt de unga under 25 år. Förändringen består i att åldersgränsen i 4 kap. 4 § SoL tas bort.

I och med ändringen blir det alltså behovet som får styra istället för åldern. Det tycker jag är bra! I vår kommun har vi redan en ganska bred sådan arbetsinriktad verksamhet och har kunnat erbjuda sådana tjänster under en längre tid för de som har behovet. Nu finns det tydligt reglerat i lagen och jag hoppas att det kommer att hjälpa många som kanske inte kommer ifråga för åtgärder via Arbetsförmedlingen men som av olika skäl har svårt att komma in på vår allt mer krävande arbetsmarknad med allt orimligare krav.

För mig är det tydligt att vi har en allt större grupp individer som trots en skaplig utbildning och även en hel del arbetslivserfarenhet hamnar utanför och inte får en chans att komma tillbaka efter en tid i arbetslöshet. Så borde vi inte behöva ha det. Många gånger är det färska referenser och en möjlighet för arbetsgivaren att "prova på" arbetstagaren som krävs för att det ska bli tal om anställning. Här kan nu kommunerna hjälpa till! Alltså även denna ter sig vara en lagändring till det bättre om du frågar mig.