13 februari 2012

Roliga timmen

Idag är det måndag. Måndagar är roliga. De börjar med en timmes telefontid klockan 9.00. Lite kärleksfullt och en gnutta sarkastiskt kallas den timmen ibland för roliga timmen. Du vet aldrig vad som händer under roliga timmen. Det kan hinna hända mycket på en helg som ska rapporteras till dig. Mestadels är det sökande som ringer. En del ringer och undrar hur din helg har varit. Andra ringer och undrar var deras pengar är. Några ringer och berättar att livet är kaos och katastrof. Några gråter, vissa är arga och andra är glada för de har fått jobb. Och sen ringer någon till och undrar var hans pengar är.

Förra inlägget handlade om det roliga i att samverka. Den här gången vill jag påstå att det är roligt med telefontid. På en timme hinner jag prata med bortåt ett tiotal olika individer om lika många bekymmer eller frågeställningar. Det gäller att vara beredd med penna och papper (för att kunna journalföra samtalen efteråt) och pigga öron och det gäller att ha huvudet på skaft. Det kan vara tröttsamt med telefontid. Det ringer ofta i ett och du kastas mellan olika sinnesstämningar i andra änden av tråden. Ibland får du skratta ibland får du trösta. Ibland får du förklara något (en gång till) och ibland får du en utskällning. Det finns alla sorter.

Jag vet att många (främst tjejer?) tycker det är lätt att prata i telefon. Jag har aldrig tyckt det. Däremot tycker jag att det är en konst att kombinera tillgänglighet med god och korrekt service och medmänsklighet och empatiskt bemötande. Jag har själv tyckt att det är lite jobbigt att ringa till myndigheter och sitta i telefonkö och bli kopplad hit och dit. Efter att ha fått vänta ett tag och blivit lite lagom irriterad och sedan äntligen får tala med någon så vill jag så klart att det ska vara en trevlig upplevelse. Sällan tänker jag på att den som svarar när jag ringer kanske just sekunden innan lagt på luren efter att ha fått en utskällning.

Det kan vara klurigare än vad det verkar vid första anblicken med god service och gott bemötande per telefon. Ibland är det lätt som en plätt och ibland är det riktigt svårt, men det är nästan alltid roligt!