21 november 2012

Motprestation

Jag har i dagarna fått hem ett blad från ett av partierna i min kommun, där de vill att jag ska svara på en massa frågor om hur jag vill att kommunen ska skötas.

En av frågorna är: Tycker du att du att man ska införa krav på motprestation för dem som söker socialbidrag?

För att inte fördjupa mig i frågan varför politiker väljer att kalla försörjningsstödet för socialbidrag, trots att de bestämt att det ska heta försörjningsstöd så går jag i stället in på det lite mer centrala i frågan. Motprestationen.

Jag har läst en del artiklar i ämnet och inte riktigt fått fram vad som menas med motprestation. För idag är systemet uppbyggt med krav på att den sökande ska göra vad han eller hon kan för att bli självförsörjande. Det innebär ett aktivt arbetssökande för de allra flesta människor. Alla som uppbär försörjningsstöd har en planering som ska sikta mot självförsörjning. Räknas inte det som motprestation?

Om man läser den motion som lagts fram till riksdagen i ämnet framgår det att motprestation innebär praktik eller annan kompetenshöjande verksamhet. Något som kan krävas av dem under 25 år och till dem som passerat 25 år i särskilda fall. Det är intressant att fundera på vad man vill uppnå med sådana insatser, och om det är kommunen eller Arbetsförmedlingen som ska tillhandahålla praktik för dem som står till arbetsmarknadens förfogande. Jag har inga svar i nuläget, kommer jag på några så återkommer jag.

Men jag tycker att det är intressant att frågeställningen många gånger framställs som att det idag inte ställs några som helst krav på de som söker försörjningsstöd, när det i själva verket gör det.