24 januari 2013

Förändringsarbete - varför gör han bara inte som jag säger?!?!

Inom socialt arbete pratar man mycket om förändringsarbete.

Förändringsarbete är det vi gör dagarna i ända. De människor vi har kontakt med är ofta väldigt olika varandra men har det gemensamt att de i sina liv just nu har någon form av socialt problem som ställer till det. På vår enhet är det sociala problemet/problemen av sådan art att det hindrar självförsörjning. Det kan vara så enkelt som att man är mitt emellan två jobb och inte har några marginaler i sin ekonomi. Det kan också vara mer besvärligt än så och kräva betydligt större insatser för att komma till rätta med.

Förändringsarbete handlar, naturligt nog, om att ändra på något; ett eget beteende eller andra omständigheter. Dessa förändringar är tänkta att som resultat ge bättre livsvillkor. Förhoppningsvis självförsörjning.

Det är rätt vanligt att förändringsprocessen inte går som på räls. Av olika skäl har vi människor ofta svårt att ändra på våra manér och byta gamla mot nya hjulspår. Känner du igen dig? Det gör jag!

Denna mänskliga förändringsobenägenhet kan reta gallfeber på en socialarbetare som kan tycka sig ha hittat bra lösningar på problemet i fråga och som inte sällan gjort åtskilliga försök att hjälpa till att verkställa dessa utan att det lyckas. Vad är det som är så svårt med att ändra sitt sätt att leva när självförsörjning hägrar, undrar vi ödmjukt och oförstående. Varför gör han bara inte som jag säger? Jag kommer ju bli tvungen att avslå ansökan, igen!

Vad är då nyckeln för att komma vidare? Finns så klart ingen som passar i alla låsta dörrar. Ett sätt som dock brukar generera förändring är att ändra på sig själv. Inte sällan går jag själv i gamla hjulspår och upprepar mig vilket resulterar i att även den jag försöker hjälpa får gå i gamla hjulspår och får svårt att ändra sig. Kort sagt, om det du gör inte fungerar - gör något annorlunda! När jag förändringsarbetar lite med mig själv i stället för med den jag försöker hjälpa, när jag ändrar något i min attityd, mitt sätt att prata och bemöta så får det också effekt på den jag vill hjälpa. Vilken effekt det blir kan man aldrig veta men det brukar öppna åtminstone en ny dörr!

Tycker du att det låter enkelt? Ibland är det enkelt. Det gäller bara att komma på det och sen lyckas förändra sig själv!